Toksyczni ludzie zabijają słowami



Witam po długiej niebecności
spowodowanej skręceniem kolana (paskudna sprawa) i rehabilitacją (bolesna sprawa)

Dziś post którego inspiracją była lektura książki Lillian Glass, pt. Toksyczni ludzie. Autorka, specjalistka od komunikacji międzyludzkiej, w przystępny sposób opisuje, w jaki sposób rozpoznać toksycznych ludzi w swoim otoczeniu i jak można się bronić przed ich jadem, Temat jest ważny, ponieważ działanie werbalnych dręczycieli powoduje u ofiary spadek samooceny, cierpienie, próby ucieczki (np. w używki, samookaleczanie lub seks) lub, w skrajnych przypadkach, samobójstwa.

Jak rozpoznać toksyczną osobę w swoim otoczeniu?


Glass proponuje prosty test, składający się z 78 pytań, m. in. "Czy rozmowa z tą osobą paraliżuję cię emocjonalnie" ( s. 21), "Czy czujesz odrazę do tej osoby" (s. 22) "Czy kontakt z tą osobą przyprawia cię o ból głowy" (s. 23). Już kilka twierdzących odpowiedzi oznacza, że masz do czynienia z toksyczną osobą. Często uświadomienie sobie tego, że ktoś najbliższy (rodzic, partner, przyjaciółka) jest w rzeczywistości Twoim katem, to ogromny szok. Glass przytacza historię mężczyzny, który dzięki uczestnictwie w jej wykładach zrozumiał, że żona, z którą był ponad dwadzieścia lat tak naprawdę nigdy go nie kochała i dręczyła psychicznie.


Uświadomienie sobie, kto jest Twoim wrogiem to pierwszy krok w walce o siebie.

Toksyczne komplementy


-Natalia, ładnie wyglądasz.
-Dzięki.
-Jakie zdrowe włosy. Tylko ten kolor... Nie szkoda ci ich marnować na taki nietwarzowy kolor jak czerwień? Przemaluj się na brąz, to odrobinę poprawi twój wygląd, ale za dużo nie da się dla ciebie zrobić...

Oto przykład toksycznych komplementów. Gdybym była słabsza psychicznie na pewno przejęłabym się stwierdzeniem" za dużo nie da się dla ciebie zrobić". Ale ja mam w domu lusto i wiem, że moja czerwień nie jest nietwarzowa, wręcz przeciwnie: komponuje się z moją urodą. Dlatego odpowiedziałam na atak:

-Tobie też przydałaby by się wizyta u fryzjera. Te końcówki...

Toksyczna osoba prędko się zamknęła. I o to chodzi: nie dać się zatruć.

Toksyczni ludzie wyrażają swoje prawdziwe uczucia wobec Ciebie poprzez słowa, dlatego należy uważnie słuchać i nie godzić się na to, by ktoś Cię obrażał. Nigdy nie zgadzaj się na to, by ktoś Cię poniżał a potem powiedział: "to tylko żart. Nie, to nie był żart. Jeżeli czyjeś słowa zabolały Cię tak bardzo, że masz wrażenie jakbyś została zmieszana z błotem zrozum: on bawi się Twoim kosztem. Unikaj ludzi, którzy z uśmiechem na ustach wbijają Ci nóż w serce i sprawdzają, czy ostrze weszło dość głęboko.

Dlaczego są toksyczni?


Ludzie nienawidzą innych z różnych powodów:
-Gdy są piękni lub dobrze im się powodzi,
-Kiedy tamci ponoszą klęskę,
-Kiedy zmiana zachodząca w ofierze budzi niepokój,
-Kiedy poznają kogoś lepiej.

Sama miałam w życiu trudny czas po operacji kolana, kiedy straciłam praktycznie wszystkich znajomych z grupy, gdzie chodziłam. Koleżanki odsunęły się ode mnie, bo byłam gorsza, ułomna, nie miały ze mnie pożytku. To była gorzka lekcja tego, jak funkcjonuje sfora. Kiedy wróciłam na uniwersytet po urlopie, miałam zupełnie inny światopogląd, jakby od tamtych wydarzeń minęło nie kilka miesięcy, ale dziesięć lat. Dawne koleżanki czuły się źle w moim towarzystwie, ponieważ przejrzałam je, zrozumiałam, jak bardzo były fałszywe. Odcięcie się od nich było dla mnie niezwykle budującym doświadczeniem.

W życiu należy kierować się prostą zasadą:
-jakaś część prawdy: dla wszystkich,
-więcej prawdy: dla bliskich,
-cała prawda o mnie jest tylko moją własnością.

Nigdy nie wolno całkowicie się przed kimś odsłonić, ponieważ "poufałość rodzi pogardę". Jeśli poznamy kogoś dobrze może okazać się, że czujemy się przy nim gorsi, a to z kolei będzie prowadziło do reakcji obronnej, czyli do próby zerwania znajomości. Czasem najbliższe nam osoby to nasi najgorsi wrogowie, nie warto więc odsłaniać się przed nikim. Nagość sprawdza się na plaży naturystów a nie w życiu, pamiętaj o tym, zanim zechcesz wypaplać komuś kompromitującą historię ze sobą w roli głównej.

Nie poniżaj siebie

Ktoś, kto sam o sobie mówi: jestem idiotą, nie mam żadnych zalet, to idealna ofiara dla toksycznych. Skoro sam nie szanujesz siebie nikt nie będzie czuł się w obowiązku tego robić. Twój facet powiedział Ci, że jesteś gruba i to zabolało? A czy nie słyszał tego z Twoich ust? Nie mówiłaś tego wielokrotnie?

Jeśli poniżasz siebie niszczysz to, co w Tobie najlepsze i dajesz zielone światło innym. Pamiętaj: twarz wykrzywiana w ponurym grymasie zostanie taka na zawsze. Obraz siebie, wykrzywiany przez autoagresję nigdy nie będzie taki, jaki powinien.

Zachęcam do przeczytania tej książki. To jedna z najlepszych lektur psychologicznych, jakie miałam, a ja jestem wybredna.

Pozdrawiam

Wasza kontuzjowana Orlika





Komentarze

  1. Oj przeczytałabym tę ksiażkę.
    Na własne szczęście umiem pozbywać się takich osób- kiedyś była to nawet przyjaciółka- oj długa historia :)
    Nie dajmy innym czerpać radości z poniżania nas.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Masz rację, nie możemy na to pozwolić, nigdy.

      Usuń
  2. Tylko osoby prawiące toksyczne komplementy są też hipokrytami. Bo gdy już zostaną rozszyfrowani, tłumaczą się "ale ja nie mówię tego aby zrobić ci przykrość tylko robię to dla twojego dobra", i coś w ten deseń :-D W te zapewnienia też nie wierzmy.
    Cieszę się, że już jesteś :-) :-) :-)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za Twój komentarz!
To NIE jest miejsce na Twoją reklamę. Komentarz z linkiem do innego bloga lub jakieś strony = SPAM.
Proszę o kulturę wypowiedzi.

Popularne posty z tego bloga

Venita Trendy color mousse pianki koloryzujące

Marion szampon koloryzujący 4-8 myć

Taft lakier ultra fixing z arginin strenght-formula